Branża wodorowa jest jednym z najszybciej rozwijających się branż przemysłowych zarówno w transporcie jak i energetyce. W chwili obecnej jest realizowanych na świecie wiele projektów dotyczących rozwoju produkcji wodoru, jego magazynowania, dystrybucji, jak również wykorzystania dla celów energetycznych czy transportowych.

Rok 2019 był rokiem przełomowym, w tym roku moc wyprodukowanych i zastosowanych ogniw paliwowych po raz pierwszy przekroczyła 1 GW. Wiele międzynarodowych raportów przewiduje, że teraz nastąpi gwałtowny wzrost liczby instalacji w energetyce i transporcie opartych o paliwo wodorowe.

Unia Europejska ogłosiła program H2Bus, w ramach którego wdrożonych zostanie w europejskich miastach 1000 autobusów wodorowych.

Liczba aktywnych stacji, w których można zatankować sprężony wodór na świecie osiągnęła liczbę 340, już w niektórych państwach sieć stacji tankowania pozwala na w miarę swobodne poruszanie się samochodami z ogniwami paliwowymi. Wiele publikacji przewiduje, że liczba stacji tankowania wodoru w roku 2030 przekroczy 25 000 w skali globalnej. W przemyśle motoryzacyjnym firmy oferują już dla swoich klientów 10 różnych typów samochodów napędzanych wodorem.

W niedługiej przyszłości liczba samochodów na wodór wzrośnie gwałtownie. W roku 2030 Japonia przewiduje, że liczba samochodów z ogniwami paliwowymi przekroczy liczbę 800 000, natomiast w Chinach liczba ta ma przekroczyć 1 000 000.

Ciężki transport też bierze udział w dekarbonizacji transportu wdrażając rozwiązania wodorowe do autobusów, ciężarówek, pociągów i statków.

W branży energetycznej główny kierunek rozwoju to mikro-kogeneracja oparta na wodorze oraz rozwój technologii Power2Gas, czyli produkcja wodoru z wykorzystaniem elektrolizy i odnawialnych źródeł energii. Powszechne wdrożenie tych technologii spowoduje, że naprawdę będziemy „zieloni”.

W rozwoju tej branży uczestniczy również HydrogenTech.

Ze względu na unikatową charakterystykę fizykochemiczną wodór został wybrany jako docelowe paliwo przyszłości.  Stopniowo będzie wypierał konwencjonalne nośniki z rynku energii.

​Postępującą zmianę struktury produkcji energii na świecie (wzrost udziału OZE, eliminacja paliw kopalnych z użytku lokalnego)  wymusza przemodelowanie systemu energetycznego. Podsystemy: EE, ciepła i paliw zostaną zespolone poprzez uniwersalny nośnik energii - jakim jest H2. Wprowadzenie H2 zapewni wzrost stabilności, wysoką efektywność i  niezawodność nowego zunifikowanego systemu.​

Technologia ogniw HT DFC idealnie wpisuje się w zakładany scenariusz.  Aktualnie rozwijany produkt (generator oparty o ogniwa)  wchodzi w gałąź systemu definiowaną jako „Power to Power” przeznaczoną głównie do skojarzonego generowania mocy elektrycznej i cieplnej.  Wstępne wyniki badań wskazują, że produkowane przez nas ogniwa mogą być elementem budulcowym „serca systemu” - elektrolizerów.

Wysokotemperaturowe ogniwa paliwowe (SOFC) są urządzeniami do elektrochemicznej konwersji energii chemicznej bezpośrednio w energię elektryczną o wyższej sprawności konwersji (>60%) niż konwencjonalne systemy energetyczne. SOFC DFC są przyjazne dla środowiska – podczas ich racy znacznie zredukowana jest emisja CO2, NOx, SOx i cząstek stałych względem konwencjonalnych źródeł energii. Podczas pracy nie produkują hałasu ze względu na brak jakichkolwiek ruchomych części, a stosunek masy i wymiarów urządzenia do generowanej mocy jest bardzo korzystny. Ogniwa mogą produkować energię będąc zasilane nie tylko wodorem, ale również innymi paliwami takimi jak gaz ziemny czy gazy odpadowe. Produktem ubocznym pracy ogniw SOFC jest wysokojakościowe ciepło, które może być odbierane w temperaturze nawet 500 °C. Łączna sprawność konwersji może osiągać nawet powyżej 90%.

Rozwijane w HydrogenTech dwustronne stałotlenkowe ogniwa DFC są oparte o w pełni ceramiczną konstrukcję z aktywnymi warstwami zintegrowanymi symetrycznie po obu stronach – dzięki czemu zwiększona została powierzchnia aktywna, przy jednoczesnym zmniejszeniu gabarytów ogniwa. Eliminacja metalicznych interkonektorów stosowanych w tradycyjnych ogniwach SOFC niweluje problem kompatybilności materiałowej w nominalnych temperaturach pracy 600-800 ⁰C. Odwracalność pozwala na pracę ogniwa nie tylko w trybie generacji energii elektrycznej, ale również w trybie produkcji wodoru (elektrolizy).

Jedno ogniwo DFC o wymiarach ok. 60x40x12 mm pozwala na wyprodukowanie ok. 8W mocy elektrycznej. Poprzez szeregowe połączenie od 5 do 30 ogniw w stosach zasilanych paliwem z powstałego wspólnego kanału, możliwe jest uzyskanie mocy 50-250W przy napięciu 5-23V. Rozwiązanie może być skalowalne do klastrów o większych mocach.

Ogniwa są chronione międzynarodowymi patentami w Polsce, Niemczech, Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Rosji.

Fundusze Europejskie Inteligentny Rozwój
Rzeczpospolita Polska
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
Unia Europejska